Just nu‎ > ‎

Ny i politiken

Medlemmar i Miljöpartiet de gröna i Örebro län är välkomna på utbildningsdag
NY I POLITIKEN

Dag: Lördag 4 maj
Tid: 10.00-16.00
Plats: Vasatorget 1, Örebro, Miljöpartiets möteslokal

Dagen riktar sig främst till dig som är relativt ny nämndpolitiker eller till dig som är intresserad av att ha ett förtroendeuppdrag nu eller framöver. Men vi tror att även nu som har haft uppdrag en längre tid kan känna att du får ut något bra av dagen. Det går även bra att vara med från klockan 13 om du känner att du har varit med inom politiken ett tag och känner att du inte behöver vara med på förmiddagspasset.

09.30-10.00     FRUKOST/FIKA
Kom lite innan 10 om du vill ha något ätbart innan vi kör igång.

10.00-12.00 NY I POLITIKEN
Hur går det till att sitta i nämnd? Passet vänder sig främst till dig som vill ha uppdrag framöver, men även om du har varit med ett tag hoppas vi att du ska lära dig något nytt. Dessutom kan du som redan sitter i nämnd vara med och dela med dig av dina erfarenheter. Uppdelning mellan helt nya/blivande förtroendevalda och mer rutinerade. Vi går igenom kommunallagen och ett fiktivt nämndsammanträde.

12.00-13.00 LUNCH
Vi bjuder på vegetarisk lunch.

13.00-14.30 VAD KAN MAN GÖRA SOM POLITIKER?
Efter lunch välkomnar vi Alf Karlsson, chef för samhällsteamet hos Miljöpartiet i riksdagen. Alf är jurist och har lång erfarenhet av nämndarbete, både som tjänsteman och förtroendevald. Vad är en kommun? Passet kommer främst att handla om vilka gränser det finns i en kommun. Vad kan man göra? Vad finns det för möjligheter? Hur kan jag som politiker involvera medborgarna i det arbetet?

15.00-16.00 VAL 2014
Malin Bjarnefors, regionsekreterare MP Örebro län, och Helena Bosved, politisk sekreterare MP Örebro kommun, informerar om processen inför valen 2014. Som grund finns den MP Riks valplan som kommer antas senare i vår. Vi håller på som längst till klockan 16.

Anmälan är obligatorisk (till Malin eller Helena). Skriv med om du avser att vara med på delar av dagen och skriv även med om du önskar specialkost.

I samverkan med Studieförbundet Vuxenskolan.

Välkommen!

Malin Bjarnefors